8 tips – Interagera med publiken under presentationen

En åhörare tappar plötsligt intresset och tittar ut genom fönstret. Någon annan börjar fippla med sin mobil. En situation som kan få vilken presentatör som helst att tappa fokus och börja tvivla på sin förmåga och sitt framförande.

Hur gör man då för att hålla publiken inspirerad och motiverad?
Ett bra sätt är att bjuda in deltagarna att bli en del av presentationen. Att aktivt interagera, fundera och diskutera kring ämnet. Förutom att höja motivationen så gör du det även lättare för deltagarna att förstå ditt resonemang. Genom att själva ha varit delaktiga i att komma fram till lösningen kommer den kännas mycket mer naturlig och självklar. Alla tipsen som presenteras här fungerar lika väl för fysiska möten som för digitala möten och webinars.

För att hjälpa dig kommer här 8 olika tips på hur du kan låta åhörarna interagera med dig och din presentation.

1. VAR RELEVANT FÖR PUBLIKEN

Okej, vi har hört det många gånger, men det tål att upprepas. Content is king!
Utan ett intressant innehåll kommer ingen att bli motiverad att lyssna. Så innan vi börjar prata om knep för att hålla en publik engagerad måste vi först ta hänsyn till det mest självklara. Är ditt innehåll intressant? Förmodligen är ämnet intressant för dig men för att din publik också ska tycka samma sak behöver det vara relevant för dem. Just det, relevant för dem. Kanske borde det därför istället heta Context is king. Du kan ha hur mycket innehåll och information som helst, men känns den inte relevant så kommer ändå ingen att lyssna.

Så. Förstå din publik och skapa sen innehåll som motiverar och inspirerar just dem. Redan där har du skapat förutsättningarna att hålla din publik engagerad. Det är ingen tillfällighet att ståupp-komiker ofta skämtar om situationer hämtade ur vardagen. Händelser som de flesta kan relatera till, men som belyses med en twist eller ur ett nytt annorlunda perspektiv.

 2. INLED MED NÅGRA FRÅGOR

Om du vill få publiken engagerad och på tå, börja med att ställa några frågor. Frågor som relaterar till ämnet men som får åhörarna att själva tänka till och reflektera. Dels skapar det engagemang, men det är även ett utmärkt sätt att bryta isen och direkt etablera en relation med dig som presentatör och inte minst med varandra. Man får snabbt igång dialogen och bjuder in publiken till att vara delaktig redan från början.

Vilka frågor ska man då ställa? Att enas kring ett gemensamt problem är kanske det bästa sättet att hitta en gemensam grund. Ska vi sen komma fram till en bra lösning, behöver vi först se problemet genom samma sorts glasögon och ur samma perspektiv. En vanlig handuppräckning kan vara tillräckligt. Eller varför inte passa på att ta reda på publikens utmaningar? Välj ut några av deltagarnas problemformuleringar, skriv upp dem på tavlan och bemöt dem direkt eller senare under din presentation. Tänk på att frågor som är lite mer komplexa kräver mer tankekraft och skapar därmed mer engagemang hos deltagarna.

Läs mer: Använd rösten på rätt sätt när du presenterar – fem användbara tips!

3. BE OM ATT BLI AVBRUTEN

Det kanske låter enkelt och självklart, men det funkar. Verkligen. Var tydlig och säg åt dina åhörare att du gärna vill bli avbruten. Du vill få igång en diskussion och en öppen dialog. Många gånger sitter flera och funderar på samma frågor och blir lättade när någon annan vågar ställa dem. Frågor från publiken ger liv åt din presentation och låter publiken bli en del av den. Men de kan också innebära att din story förändras, din idé ifrågasätts och att du behöver bemöta argument som du inledningsvis inte tänkt på. Så, det kräver en del av dig som presentatör. Dels att du kan ditt ämne utan och innan men även att du har koll på de vanligaste argumenten och framför allt att du känner dig trygg i rollen. Sträva efter att få en dialog med publiken istället för att hålla en monolog. För även om du inte har en tydlig struktur och innehåll så kommer din presentation att ha berört de flesta deltagare genom att ämnet har varit intressant och relevant.

4. ANVÄND EN MENTOMETER UNDER DIN PRESENTATION

Oavsett om det är en liten eller stor publik kan en undersökning med hjälp av en mentometer vara ett väldigt bra sätt att engagera åhörarna. Alla i rummet får komma till tals om ett specifikt ämne eller en frågeställning.

Okej, tänker du. Mentometer, är inte det väldigt komplicerat? Nej, inte alls faktiskt. Alla har redan en mentometer, i fickan. Med mobilen får du snabbt och enkelt in svar, som i realtid uppdateras direkt på skärmen. Deltagarna surfar bara in på en, för tillfället specifik, webbsida. De anger en kod som står tydligt på din skärm och vips finns frågan där att besvara. Så enkelt är det att använda en mentometer. Självklart har du i förväg skapat frågorna och eventuella svarsalternativ.

Men det kanske bästa av allt, du som presentatör får värdefulla insikter och information direkt från din målgrupp. För hur ofta får du chansen att ta reda på vad alla i ett rum egentligen tycker. Ta tillvara på tillfället. Bryt gärna av med lite humor och frågor som ”Nu kör vi! Är du laddad?” med svarsalternativ från ”JAA, upp till tänderna!” till ”När är det fika egentligen?

5. DISKUTERA I SMÅGRUPPER

Låt deltagarna diskutera en fråga i smågrupper. Två och två eller tre och tre. Bikupor, som de ofta kallas, är ett bra sätt att spontant få igång ett samtal. Be gärna deltagarna att välja personer som de inte redan känner eller har jobbat med tidigare under dagen. Svaren, som diskuterats i gruppen, kan med fördel redovisas med hjälp av mentometerlösningen enligt tipset ovan. Ibland kan det vara att lättare uttrycka sin åsikt som grupp där hela gruppen står för ställningstagandet.

6. VARIERA DIG

Vem orkar sitta på en föreläsning fylld av överbelamrade PowerPoint-slides, en presentatör med samma tonfall rakt igenom och utan några som helst inslag av dialog med publiken? Tristess kan enkelt botas med lite variation. Se till att använda dig av scenen och rör dig fritt i rummet. Blanda slides med skisser på whiteboard och variera din röst, tonläge och hastighet. Bygg in oväntade delar i presentationen och bryt av med en fysisk övning som får deltagarna att röra på sig.

Jag höll en gång en workshop där en av deltagarna tyckte att vi skulle bryta av med en spontan lek. Då ingen boll fanns att tillgå fick det bli en inplastad ostfralla. Vi ställde oss på ett led och kastade mackan framåt till nästa deltagare, som i sin tur försökte fånga och kasta vidare. Helt galet, men väldigt kul och oväntat. Behöver jag säga att gruppen fick helt ny energi efter den lilla övningen.

Läs mer: Hitta bilder till din presentation – gratis!

7. ANVÄND MÅNGA SLIDES

Men vänta här nu. Många slides? Kommer inte folk att somna då? Jo. Definitivt. Om de är tråkiga och fulla med information. Men åter till ämnet variation. Händer det många saker på skärmen så håller man också publiken intresserad och nyfiken. Har du dessutom rörlig grafik, animeringar och video så kommer åhörarnas ögon att automatiskt dras till scenen. Har du exempelvis någon gång varit på en restaurang med en tv på väggen? Hur mycket du än försöker att inte snegla på den så är det svårt att låta bli. Fokus ska självklart vara på dig och ditt budskap så använd knepet med rörlig grafik vid övergångar eller när du inleder ett nytt kapitel för att fånga uppmärksamheten. Många slides betyder också att du med fördel kan fördela ut din information på flera sidor. Budskapet blir lättare att ta in och presentationen känns betydligt mer lättsmält.

8. LÄGG IN PAUSER

Även om du håller en intressant och relevant presentation, följer alla knep i boken för att hålla deltagarna engagerade och själv har en hög energinivå så kommer publiken förr eller senare att behöva en paus. Hur långa pass man som åhörare klarar av är beroende av många olika saker. Så hellre fler korta avbrott än långa pass med långa pauser. Det finns studier som visar att man klarar av att vara fokuserad i 45–60 minuter men att man redan efter 20 minuter börjar tappa fokus om föreläsningen inte är tillräckligt intressant. Så glöm inte att lägga in pauser i schemat.

OCH DU…

Kom ihåg att åhöraren som tillfälligt tappar intresset kan ha haft en kaosartad morgon, distraherats av något utanför fönstret, väntar på ett viktigt sms från en anhörig eller helt enkelt spanar efter en vän i lokalen. Det behöver inte bero på dig eller din presentation.

Lycka till!

Författare: Gabriel Alenius

Följ oss på Facebook och Instagram för fler tips, idéer och inspiration!

Dela

Gabriel Alenius

gabriel@bkgr.se • 070-234 02 67

Relaterade artiklar

En publik som ställer frågor under en föreläsning med tre ikoner för tillgänglighet

Tillgänlighetsanpassa din PowerPoint inför nya direktiven

Skisser på UX och UI design

Publikvänlig presentationsdesign – hur UX/UI kan höja dina presentationer

Öga med fokus på analys

Optimera dina PowerPoint-presentationer med AI-baserad Heatmapanalys