Bra presentationer handlar inte om din resa. Det handlar om att ta publiken på en resa tillsammans med dig. För att kunna göra det behöver du berätta den på ett intressant sätt. Har du hittat en bra och tydlig struktur så behöver du nu göra research och fylla presentationen med relevant innehåll. Med innehåll menas allt som kan förtydliga, förstärka och främja ditt budskap. Fyll din presentation med berättelser och anekdoter. Skapa känsla med animationer, film och bra bildmaterial. Förstärk med fakta, data och texter. Med insikter, personliga reflektioner, citat och referenser skapar du sen förtroende och trovärdighet.
Men hur hittar man bra innehåll?
Här gäller det att släppa invanda mönster och rutiner. Leta där du annars inte brukar leta. Gör du det kommer du att hitta nya spännande infallsvinklar och perspektiv. Tänk inte – samla bara. Sortera, avgränsa och uteslut gör du i nästa steg.
Exempel på platser där du kan hitta bra underlag, information och inspiration:
- Blogginlägg
- Tidigare presentationer
- Intervjuer
- Artiklar
- Kollegor
- Vänner
- Forum
- Ditt affärsnätverk
- Sociala media
- YouTube
- Trycksaker
- Workshops
- Idémöten
- Biblioteket
Du kommer säkert på ännu fler.
Sammanställ ditt innehåll
Hitta ett gemensamt ställe där du samlar informationen. Förslagsvis en plats som är molnbaserad och som du kommer åt oavsett var du är eller vilken plattform du använder. Dropbox, Evernote, OneDrive, iCloud eller Box är bara några exempel. Nu när du har mycket material börjar nästa steg, att fördela ut innehållet i din presentation.
Här är tre punkter som du bör ta i beaktning innan du börjar.
- Målgrupp. Vad är relevant ur deras perspektiv.
- Storytelling. Vilka intressanta insikter och personliga referenser kan du plocka in.
- Struktur. Hur frestande det än kan vara att berätta allt man kan om ämnet, håll dig till din stora idé! Se till att behålla den röda tråden och använd bara informationen som är relevant för att få publiken att förstå din idé.
Tänk inte på hur det ser ut. Oavsett om det är rörigt, för mycket text eller helt enkelt väldigt fult, så fixar vi inte det här. Design och layout kommer senare.
Nu är det dags att starta PowerPoint. Öppna din mall med ett tomt dokument. Gör en startsida samt tre kapitelsidor.
Dessa döper du till:
- Nuläge
- Drömläge
- Call to action
Vadå Nuläge och Drömläge?
Läs mer: Så bygger du en struktur på 25 minuter
Nu kommer det roliga. Skapa fler tomma slides och börja fördela ut allt innehåll som du hittat under Nuläge. Här lägger du in information som beskriver hur världen ser ut idag, hur vi hamnat i den här situationen, vilka trender som pekar på att en förändring behöver genomföras. Blanda urklipp, kommentarer, insikter, diagram, fakta, etc.
Gör sen samma sak med Drömläge, där du beskriver vad som ska åstadkommas och hur ni tar er dit. Slutligen Call to action, för att konkretisera vad som är nästa steg och hur du vill att åhörarna ska agera.
Din presentation börjar ta form!
Du har nu många slides med intressant content. Med struktur och innehåll på plats har du kommit en bra bit. Nu blir nästa steg att använda materialet för att förtydliga och förstärka din idé.
Då du som presentatör är viktigast för hela presentationen behöver din presentation bara fungera som ditt visuella stöd. Ett stöd för publiken – inte för dig. Kom ihåg, det är du som driver presentationen, inte din PowerPoint. Därför är det väldigt viktigt att du inte har för mycket information på dina slides. Då kommer publiken att tappa fokus från dig.
Läs mer: Så tappar du din publik genom en rörig PowerPoint
Behöver något produceras?
Många gånger finns inte allt material färdigt. Kanske har du en idé som skulle behöva förtydligas med en bra bild, en illustration eller kanske en animerad 3D-visualisering. Informationen till ett diagram eller en tabell finns, men att göra datan tydlig och överskådlig kräver kunskap och resurser. Visst, du kan göra mycket på egen hand i Excel eller direkt i PowerPoint men har du verkligen tid och möjlighet?
I många organisationer är man även begränsad till ett specifikt bildmanér eller vissa ikoner. Hur gör du om den där bilden som du vill ha helt enkelt inte finns? Att använda sig av bra material av hög kvalitet är A och O för ett professionellt intryck.
Nu när du kommit så långt att du vet vad du ska fylla din presentation med för typ av innehåll, se till att efterfråga material av din marknadsavdelning eller ta hjälp av någon som är bra på design och grafisk form.
Läs mer: Så här tänker vi på Background kring struktur, innehåll och design
Glöm inte att radera
Kapitelsidorna nuläge, drömläge och call to action kan du nu ta bort. De var enbart till för att förenkla ditt arbete. Du kan även döpa om dem till något mer passande som inte så tydligt visar de olika delarna i din struktur. Din presentation är nu redo för design!
Intresserad av hur du designar och layoutar din presentation så att alla förstår? Kolla in någon av våra utbildningar och föreläsningar.
Följ oss på Facebook och Instagram för fler tips, idéer och inspiration!
Författare: Gabriel Alenius