Utveckla din berättarkonst

Det gamla beprövade berättandet har tagit plats i nä­ringslivet som Corporate Storytelling. Berättelserna gör varumärket levande med anekdoter och händelser ur verkligheten. Internt stärker de vi-känslan, klassisk team building. Externt kan de till exempel vara till hjälp för att locka rätt medarbetare vid rekrytering.

Berättelser kan presenteras i skrift eller muntligt. Här får du några enkla tips för att utveckla din berättarkonst.

Läs mer: Använd rösten på rätt sätt när du presenterar – 5 användbara tips

1. GÄDDSTRUKTUR – HITTA PRESENTATIONENS DRAMATURGI

Bok och film, men även den enklaste historia, kräver en dramaturgi för att fängsla. Det handlar om att bygga upp berättelsen så bra som möjligt. En struktur förenklar och tydliggör.

Astrid Lindgren använde gäddan som metafor för en bra berättelse. Att berätta med gäddstruktur innebär att du startar med en stor gäddkäft – något som fångar intresset snabbt och effektivt. Sen presenterar du ett matnyttigt stycke, själva gäddkroppen, som består av ditt huvudbudskap. Avslutar gör du med en snärt, som stjärtfenan, som både överraskar och knyter ihop det hela. (Kom ihåg att start och slut – käft och stjärtfena – ska hänga ihop!)

2. SAGOSKELETT – BYGG UPP PRESENTATIONENS HISTORIA

Corporate Storytelling grundar sig på verklighet och inte på sagor. Du startar nog inte mötet med Det var en gång.., men sagoskelettets händelsekedja kan fungera som stöd då du bygger upp din presentation. Med hjälp av de fem hållplatser som vi listar här nedanför kan du fånga ett längre skeende i kort berättelse.

1) Det var en gång…           ger lyssnaren en grundförståelse
2) Varje dag…                     tydliggör förutsättningar och mönster
3) Plötsligt en dag…            något händer, en vändpunkt som ger en ny riktning
4) Det ledde till…                behov av förändring
5) Sen den dagen…             ger en bild av nuläge och framtid

Läs mer: Lär dig din presentation utantill – en smidig liten guide

3. MÖTET MELLAN BERÄTTELSEN, BERÄTTAREN OCH LYSSNAREN

Tretalet är ett magiskt tal i sagans värld. Tre grisar, tre bockar Bruse, tre önskningar och så vidare. I det muntliga berättandet finns ett annat tretal som är värd att utforska. Det är berättelsen, berättaren och lyssnaren. I mötet mellan dessa tre kan vad som helst hända.

Berättelsen & berättaren
Med stöd av en enkel struktur, som ett grundmanus, kan du som berättare lätt anpassa berättelsen till situation och sammanhang. Du kan ta bort, brodera ut och omforma efter lyssnarens reaktioner och stundens ingivelse. Struktur och närvaro hjälper dig att variera och improvisera utan att tappa tråden.

Berättelsen & lyssnaren
Berättarkonsten bygger på interaktion och samspel och det är i mötet med lyssnarens öron, ögon, hjärnor och hjärtan som berättelsen får liv. Varje lyssnare gör sin egen tolkning vilket innebär att så fort det finns fler än en lyssnare i rummet finns det fler än en tolkning av berättelsen. Det brukar märkas tydligt då en berättelse berättas vidare till nästa lyssnare.

Berättaren & lyssnaren
Som berättare är du en lyhörd länk mellan berättelsen och lyssnaren. Med hjälp av ord, röst och kroppsspråk bjuder du in lyssnaren och gör berättelsen rättvisa. Du har inte huvudrollen men du har huvudansvaret för att berättelsen ska nå fram.  

4. VAR BEKVÄM I DIN BERÄTTARROLL

Vi använder vår berättarkonst dagligen, både på jobbet och privat. Några av oss berättar mycket och gärna och blir vana berättare. Andra av oss avvaktar, kanske av osäkerhet, och tränar inte lika ofta. Men alla har något att berätta och alla kan bli goda berättare.

Åhörarfokus
Släpp fokus på dig själv och kliv mentalt ut till åhöraren. Både berättelsen och du som berättare mår bra av det. Du står framför åhörarna för att du ska kunna se dom, inte främst för att åhörarna ska titta på dig. Ett åhörarfokus gör att du kan känna dig mer bekväm.

Variation och tajming
Variation vinner och förtydligar. Du kan variera med hjälp av röstläge, tempo, pauser eller rörelse. Du kan också växla riktning i rummet och intensiteten i berättandet. Ton, tryck och tajming är tre ord att minnas.

Öva, öva, öva
Gör en tankekedja, som en serieteckning eller en busstur med hållplatser. Du får då en visuell riktning från start till slut. Klä berättelsen med egna ord och använd ett personligt uttryck. Testa olika sätt att starta, skala bort och bygg på. En kortvariant är alltid bra att ha. Ha kul!

Glöm inte heller din lyssnarkonst. När du öppnar ditt öra får du en berättelse tillbaka.

Författare: Agneta Stolpe

Porträtt på Agneta Stolpe

Logonom Agneta Stolpe hjälper dig att skapa kommunikativ kompetens genom att utveckla tal, röst, kroppsspråk, retorik, berättande, presentation och framträdande – eller att smörja upp kommunikationen på arbetsplatsen.

 

Läs även:
Var normal – överdriv ditt kroppsspråk
Så fyller du din presentation med relevant innehåll
Hantera nervositet vid presentationer

Dela

Relaterade artiklar

En publik som ställer frågor under en föreläsning med tre ikoner för tillgänglighet

Tillgänlighetsanpassa din PowerPoint inför nya direktiven

Skisser på UX och UI design

Publikvänlig presentationsdesign – hur UX/UI kan höja dina presentationer

Öga med fokus på analys

Optimera dina PowerPoint-presentationer med AI-baserad Heatmapanalys