Kunden
1932 serverades den första Sibyllakorven. Sedan dess har Sibylla utvecklats från den lokala ”korvmojen” till en modern franchisekedja med 1500 anställda. Sibylla är ett av Sveriges mest älskade varumärken med restauranger som kännetecknas av en välkomnande och familjär atmosfär. Med målet att konkurrera med det stora hamburgerkedjorna är Sibyllas vision att bli ”Sveriges mest omtyckta snabbservice-restaurang!”
Bakgrund
Sedan Joakim Carlsson tog över som VD 2011 så har han lyckats vända en nedåtgående trend till en framgångssaga med ökad omsättning år för år. Joakim får ofta uppdrag som föreläsare där han berättar om Sibyllas lyckade förändringsarbete. Background kontaktades då han hade en bra struktur och story men behövde hjälp att lyfta det visuella till samma fantastiska nivå.
”Presentationen har hjälpt mig att berätta om Sibyllas förändringsarbete på ett oslagbart vis. Helt klart på en ny nivå!”
Joakim Carlsson
Sibylla
Lösning
Samarbetet inleddes med ett möte där Joakim gick igenom storyn steg för steg.
I vissa fall behövdes designen anpassas till Sibyllas visuella identitet och i andra fall behövde designen även förtydligas för att bättre komplettera storyn. Ledordet i arbetet var att få in den glädje och lekfullhet som genomsyrar varumärket och att skapa en tydlig röd tråd i uttrycket.
Resultat
Presentationen inleds med en personlig anekdot från Joakims barndom som stärker kopplingen till varumärket. Inledningen bygger upp ett förtroende för hans roll i förändringsarbetet. Genom att lyfta in Sibyllas moderna visuella identitet och hitta en balans mellan fakta och känslor, äldre och nyare foton, grafik och färgstarka franchisetagare så har vi skapat en presentation som kompletterar Joakims story på ett positivt, familjärt och lekfullt sätt. ”Ha det gott”, helt enkelt.