A woman in a coat looking confident at the camera in front of Stockholm skyline with a blue sky

Vattenfall
– En hel presentationsresa

Vad vi gjorde

Design
Innehåll
Onboarding
PowerPointmall
Presentationsdesign
Struktur
Tillgänglighetsanpassning
Utbildning

Team

Ann-Charlotte ”Lotta” Eriksson, Projektledare
Daniel Garpebring, Art Director

Kunden

Vattenfall, med sina ca 20 000 anställda, är en av Europas största producenter och återförsäljare av el och värme. De har elektrifierat branscher, levererat energi till människors hem och moderniserat vår livsstil genom innovation och samarbete i över hundra års tid och arbetar för en framtid där det är möjligt för alla att leva fossilfritt.

Bakgrund

Vattenfall har identifierat PowerPoint som en av deras viktigaste varumärkesbärare då det hanteras av många människor i en mängd olika situationer. Våren 2019 fick Background uppdraget av Vattenfall Brand Communication att ta fram ett nytt manér för deras framtida presentationer. Målet var att skapa mallar som både informerar och inspirerar och höja nivån på PowerPoint inom organisationen.

”The PowerPoint presentations is one of the prime brand carriers. It is an integral part of everyday office life, not only to share information, but also to play a key role in brand communication.”

– Vattenfall

Lösning

Efter en inledande workshop genomförde vi ett antal referensintervjuer med utvalda personer över hela Europa för få ett bredare perspektiv på hur företaget arbetar i PowerPoint. Data samlades in, behoven analyserades och sedan skapades ett komplett designförslag helt i linje med Vattenfalls varumärkesriktlinjer och med målet att tillgodose de behov som framkom under analysdelen.

 

Förutom en mall för presentations- och dokumentationstillfällen skapades ett inspirationsbibliotek med fördesignade sidor och tydliga instruktioner. Allt för att göra det enklare för hela organisationen att arbeta och skapa nya presentationer i syfte att inte enbart presentera företaget på ett inspirerande sätt, utan även hålla dem konsekventa och ”On Brand”.

 

Vi skapade en kort instruktionsvideo och genomförde ett antal webinarier och utbildningar i samband med utrullningen av de nya mallarna.

Resultat

De nya mallarna och Best Practice-exemplen har snabbat upp processen att skapa inspirerande presentationer och lättillgänglig dokumentation som alltid är i linje med Vattenfalls visuella riktlinjer. Samarbetet mellan Background och Vattenfall har fördjupats under åren och tillsammans ser vi till att presentationerna håller önskad nivå. Verktygen vi tagit fram är i ständig utveckling för att justera och optimera efter organisations behov. 

Vattenfalls varumärke definieras av attributen fokuserat, kompetent, intelligent, i kontroll och lugnt självsäkert. Positionen ska genomsyra allt deras kommunikationsmaterial – inte minst presentationer.

Luftig design och stora bilder med nordiskt ljus – Vattenfalls PowerPoint-presentationer ska följa uttrycket i deras övriga kommunikationskanaler.

Samarbetet med Vattenfall fortgår och vi har under åren gjort uppdateringar och justeringar i mallen och Best Practice. Senaste uppdateringen är anpassad för att möta kraven på tillgänglighet, med taggat innehåll och genomtänkt och korrekt läsordning, för att hjälpa betraktare med nedsatt syn att ta till sig innehållet.

 

 

Vi har även fått göra presentationer till större event, illustrationer, mässmaterial och kortare filmer för skärmar.

Vill du också sätta en ny standard?

Hör av dig till oss så berättar vi mer!