Det finns tillfällen där en presentation kan hjälpa dig nå ett viktigt mål – eller bli ett hinder i din väg. Allt handlar om hur man lägger upp sin presentation och sin Powerpoint.
Säljpresentationen
Att det är insidan som räknas är en sanning med modifikation – det finns ju en anledning till att produktförpackningar inte alla är gjorda av brun kartong utan tryck. Samma sak gäller för din presentation när du är ute på säljmöten. Om du vill få en chans att berätta om hur bra din produkt eller tjänst faktiskt är, behöver du vinna lite goodwill redan från start. Och goodwill vinner man sällan med 40 ord och ett diagram på varje slide. Tabeller, framgooglade bilder eller stora textmassor säljer helt enkelt inte särskilt bra.
Fokusera på att skapa rätt förutsättningar för kunden att ta till sig vilka problem du kan lösa och varför din lösning är mer rätt än andra på marknaden. Köpprocessen är en resa och alla resor behöver en reseledare – så var reseledaren och låt din Powerpoint vara kartan.
Investeringspitchen
Nice! Du har fått chansen att pitcha din startup för ett gäng investerare. Ett tillfälle som kan avgöra ditt företags framtid. Dags att slänga ihop en Powerpoint lite snabbt, presentationen är ju inte det viktiga!
Ju mer som står på spel, desto tydligare och mer attraktivt bör ditt erbjudande vara. Att sätta ihop en pitch är inte gjort i en handvändning och ibland kan det vara en god idé att investera både tid och pengar i något som kan resultera i stora investeringar utifrån. Likt hur du inte skulle glida in på pitchmötet i otvättade joggingbyxor bör du klä ditt budskap i finkläder också.
Interna utbildningen
Din personal är din allra viktigaste tillgång. Det är ju bland annat därför man ser till att lära nyanställda medarbetare hur företaget fungerar, vad de ska göra och hur de ska hantera olika situationer. Likaså är det viktigt att regelbundet vidareutbilda sin personal på olika vis. Men hur mycket lyckas man lära sig om utbildningsmaterialet som visas är otydligt, fullproppat och i ärlighetens namn kanske inte så värst tilltalande att titta på?
Internutbildningar är en tidskrävande men viktig investering i framtiden. När man samlar flera medarbetare fysiskt eller digital och låter dem lägga sin tid på att lära sig något kan det vara en bra idé att göra utbildningsmaterialet lärorikt och lätt att ta till sig. När du samlar tjugo anställda i en timme är det en investering på tjugo timmar. Lägg den tiden på att de ska utvecklas istället för att uttråkas.
Keynote-eventet
Du har fått möjligheten att hålla en keynote inför en stor publik på ett stort event. Perfekt tillfälle att både dela med dig av din expertis och sprida ert varumärke. Men din Powerpoint är något ni satt ihop internt, kanske rent av dagen innan.
Precis som att man inte bör skicka upp en Powerpointexpert på scenen för att tala om AI eller bilindustrins framtid bör man inte lägga Powerpointarbetet i knät på någon som är expert på något helt annat. Det här är ett viktigt event där du har chansen att vara den keynote alla minns när de går hem. Och man vinner sällan hjärtan med en hemsnickrad Powerpoint.
Sammanfattningsvis
Det här med presentationer är en hel värld i sig själv, så det är inte konstigt om den känns konstig eller svår att tackla på ett bra sätt. Se vilken kategori ovan som bäst passar in på dig och fundera på om din presentation hjälper ditt syfte eller om den riskerar att komma i vägen för dig. Vad kan du i så fall göra för att vända det till din fördel? Här på bloggen finns det fullt med tips och tricks som hjälper dig på vägen!
Känns det lite övermäktigt att tackla någon av de här utmaningarna på egen hand? Ingen fara – andas lugnt och hör av dig till oss så ser vi till att hitta rätt lösning för din situation!
VILL DU LÄRA DIG MER OM POWERPOINT?
KOLLA IN VÅR DIGITALA POWERPOINTSKOLA