Ny varumärkesstrategi och grafisk profil framtagen. Check. Utrullning, utbildning och implementation i hela organisationen. Check. Mål för digitala- och sociala medier. Check. Strategi för marketing automation och inbound. Check.
Att arbeta med varumärke och kommunikation är en ständig process som kräver hårt arbete, engagemang och uthållighet. Företag lägger enormt mycket resurser, kraft och pengar på att hålla ihop alla delar av varumärket. Oavsett var man kommer i kontakt med företaget ska det förmedla samma sak, ge samma känsla och skapa samma upplevelse – Brand consistency. Hela avdelningar kan vara dedikerade att ta fram material som benhårt, in i minsta detalj, följer de grafiska riktlinjerna. Att dessutom övertyga resten av organisationen om värdet av varumärkesarbetet kan vara en nog så stor utmaning.
Hur kommer det sig då att kanalen som direkt bygger relationer, förmedlar företagets story och används frekvent i det dagliga arbetet lämnas vind för våg?
Jag pratar PowerPoint.
Presentationer genomsyrar ofta hela organisationen. Oavsett roll, erfarenhet eller avdelning behöver de flesta av oss någon gång påverka eller informera andra människor. Eftersom PowerPoint finns installerat på de flesta datorer blir det också det självklara verktyget för att skapa presentationer. Men att verktyget finns nära till hands behöver inte betyda att det hanteras på rätt sätt.
AV ERFARENHET VET VI ATT POWERPOINT ANVÄNDS HELT FEL I 9 FALL AV 10.
Anledningen är inte heller så konstig. Just det faktum att de flesta använder PowerPoint innebär att människor som vare sig är grafiska formgivare, kommunikatörer eller retoriker skapar och håller egna presentationer – vilket självklart ska vara fallet. Den som är expert inom sitt område ska naturligtvis också hålla presentationer.
Jag träffade en gång ett företag med ett välkänt varumärke inom Sveriges gränser. Man hade investerat åtskilliga miljoner på att skapa ett varumärke och profil som håller riktigt hög nivå. När man sen skulle in på en ny marknad var det första som visades en ”hemmasnickrad” PowerPoint som produktchefen själv skapat.
Det här stöter vi på oftare än man kan tro. Ekonomer, tekniker, ingenjörer och säljare som ständigt förmedlar företagets värden, image och story. Vilket enormt ansvar!
Att hålla reda på alla presentationer som produceras och används är en övermäktig uppgift som resulterar i att dåliga presentationer skapas och sprids okontrollerat. Som ansvarig för kommunikation och varumärke ägnas allt för mycket av arbetstiden till att släcka bränder som ”profilpolis” istället för att fokusera strategiskt och långsiktigt.
Sammanfattat kan man, utan överdrift, säga att allt det arbete som lagts på att skapa och upprätthålla ett varumärke snabbt kan raseras med alla dåliga PowerPoints som används och cirkulerar i företagen.
Tänk om det fanns ett sätt att lösa detta?
Ledande fråga kanske. Men tack och lov, det finns det! Ingen Quick fix, men genom metodiskt och långsiktigt arbete kan man med ganska enkla medel sätta en helt ny nivå av presentationer.
Alla företag är unika och har olika mål och utmaningar. Därför är det viktigt att skapa en plan som fungerar både för marknadsavdelningen och för alla de medarbetare som dagligen skapar och håller presentationer. Ju fler som är involverade i arbetet, desto bättre. När få andra satsar på bra presentationer kan man utan problem, med en lyckad transformation, sätta en ny branschstandard. Så för guds skull, missa inte tillfället att utnyttja denna underskattade kanal på rätt sätt.
I en kommande serie av artiklar ska vi gå igenom vilka metoder och verktyg som fungerar i en presentationstransformation. Men vill du redan nu veta mer, kontakta någon av våra duktiga projektledare på Background så berättar de mer.
Läs även: Så tappar du din publik genom en rörig PowerPoint
Författare: Gabriel Alenius