Att mötas digitalt blir allt vanligare, men hur håller man egentligen ett webinar eller onlinemöte så att det blir intressant för deltagarna?
1. Håll det kortfattat
Om vi ska vara ärliga med oss själva så vill vi sällan genomlida en hel timmes webinar, eller hur? Så vi bör inte utsätta andra för det heller. Webinars har en tendens att vara en timme långa och sällan en anledning att vara det. Se om du kan rensa ut allt som inte är absolut nödvändigt i din presentation och få ner det till 30 minuter. Som en bonus ökar du troligen samtidigt antalet deltagare i genomsnitt i och med att din publik bara behöver hitta en hälften så lång lucka i sin kalender.
2. Fängsla din publik direkt
Man kan lätt lockas att inleda med att presentera sig själv först. Inte en orimlig tanke, men avvakta med det och inled först kort med att berätta något som kan fånga åhörarnas uppmärksamhet. Det kan vara en oväntad insikt, ett intressant faktum eller något annat som kan få den som lyssnar att stanna upp och bli nyfiken. På det här viset ger du din publik ett skäl att lyssna vidare och bry sig om resten som sägs.
3. Ge publiken en tydlig agenda
När du ger ett webinar har du ovanligt dålig kontroll över din publiks uppmärksamhet. Ni är inte i samma rum, så all ögonkontakt försvinner och de kan ha allt från mobiltelefoner, kollegor eller familjemedlemmar som distraherar, eller något så enkelt som ett nytt webbläsarfönster.
Ge dina åhörare en tydlig agenda tidigt i presentationen och referera till var på ”resan” ni är med jämna mellanrum.
4. Presentera dig själv med bild
När du står på scen eller i konferensrummet kan din publik se och knyta an till dig – ge din webinarpublik samma möjlighet genom att presentera dig själv med bild och lite kort information om vem du är och varför du ska ge ditt webinar. Det gör upplevelsen mindre anonym för den som tittar.
5. Rikta publikens uppmärksamhet
Ännu en utmaning vid webinars är att du inte kan gestikulera och på så vis styra publikens uppmärksamhet. Med andra ord blir designen av din presentation extra viktig här. Med enkla medel kan du välja att fokusera på valda delar av varje slide, när de sägs. Tänk igenom var du vill att uppmärksamheten ska falla och styr din design utifrån det.
6. Reducera mängden text
Ingen deltar på ett webinar för att få chansen att läsa text i hög hastighet på slides. Rubriker, nyckelord och viktiga siffror räcker gott. Lägg istället tid på att ta fram en presentation där du aktivt styr när de olika bitarna information visas istället för att visa en statisk slide. En slide blir snabbt tråkig om den ser oförändrad ut medan presentatören bara ”maler på”.
7. Ta hänsyn till programmets gränssnitt
När du designar din webinarpresentation är det viktigt att du testkör den i god tid på det program som du har tänkt använda. På det viset hinner du upptäcka om programmets gränssnitt krockar med din design. Syns all grafik eller hamnar till exempel menyer eller knappar i vägen på skärmen? Vissa kanske tittar på webinaret via mobiltelefon, så tänk på att inte ha med för mycket text och se hellre till att ha stor storlek på den.
8. Ha ett tydligt manus
Här har vi en klar fördel med webinars! Du behöver faktiskt inte lära dig allt utantill. Givetvis är det inte så bra att oförberett läsa allt manus innantill, det blir snabbt tråkigt att lyssna på. Men när du har tränat på ditt manus några gånger kan du vila i att du när som helst under webinarets gång kan kolla i ditt manus om du skulle tappa bort dig – du syns ju troligen ändå inte i bild!
9. Stanna inte kvar för länge på en slide
Slides är gratis, så snåla inte på dem när du ska ha ett webinar. För att hålla presentationen intressant kan det vara bra att något händer ungefär var 15–20 sekund. Det kan vara en animering på en slide, eller att du växlar till en helt ny slide. Det viktiga är att det är intressant och givande att fortsätta titta så att åhörarna inte blir uttråkade och distraheras av sina senaste mejl.
10. Var inte rädd för att använda animeringar
Jag brukar rekommendera att man ska hålla igen med antalet och typen av animeringar – och det bör man fortfarande göra även för ett webinar. Men du kan gott våga dig på att ha fler animeringar än vid en vanlig presentation här. Dina ansiktsuttryck och ditt kroppsspråk syns inte, så här är det läge att låta mer ske på skärmen istället.
Kom dock ihåg att animeringar ska vara simpla och subtila – ingen vill faktiskt se den där origami-övergången. Jag lovar. Och se till att kolla att animeringar och rörlig grafik fungerar bra i förväg och inte riskerar att lagga vid sämre uppkopplingar.
11. Avsluta rätt
Avslutningen är ett av de viktigaste inslagen i hela webinaret, så slarva inte bort den! Nu är det dags att sammanfatta vad man lärt sig under webinaret, varför det är viktigt och hur de kan gå vidare härifrån. Fila på en riktigt bra call to action för deras nästa steg så att du ger dem en riktning och inte bara överger dem så fort presentationen är slut.
12. Lämna utrymme för frågor och dela ut en bonus
När du har presenterat klart är det ofta en bra idé att öppna upp för frågor från webinarets deltagare. Det här ger dig en möjlighet att reda ut frågetecken som kan finnas. Och kom ihåg att du inte bara hjälper den som frågar – andra som lyssnar kanske undrar precis samma sak utan att fråga.
Avrunda sedan gärna seminariet med att dela ut en bonusgåva som deltagarna kan ladda ner – en handout, dina presentationsslides eller kanske en repris av webinaret. Dra din call to action igen, och tacka för dig innan du avslutar.
Sådär – nu vet du precis hur du ska göra inför nästa webinar!
Vill du ha hjälp med din webinarpresentation? Hör av dig så hjälper vi dig att briljera!