Så väljer du bilder till din presentation

En bild säger mer än tusen ord – klyschigt men sant. Varför fylla dina slides med mängder av text och information när en bild på ett ögonblick både kan berätta en historia och förstärka det budskap du vill förmedla till dina åhörare?

Det visuella är en viktig del av presentationen. Förutom din story är det visuella det som fångar intresset och stärker ditt budskap så att åhörarna minns din presentation bättre och under en längre tid efteråt. Men det kan kännas svårt att välja bilder. Därför är det viktigt att planera sina val väl. Att låta det få ta tid. Att aldrig välja en bild bara för att den är snygg. Då kan du lika väl skippa den. En bild måste ha ett syfte.

Så, hur gör man?

Börja med att analysera din målgrupp.”Vilka är deras intressen?”, ”Vilken roll har de?”, ”Hur mycket kan de om ämnet?” och så vidare. Skriv ner enkla frågor, besvara dem och ta med dig detta när du sedan ska välja bilder. Är målgruppen väldigt bred, försök segmentera och fokusera på den största gruppen och träffa deras intressen. Genom att känna till målgruppen har du möjlighet att välja bilder som väcker känslor hos dina åhörare. Du fångar deras uppmärksamhet och får dem att ta till sig ditt budskap.

När du sedan ger dig in i bildbankernas värld i jakt på den perfekta bilden finns det tusentals att välja på. (OBS! Här tänker jag inte på ClipArt-bilder, dessa är alltid, och då menar jag ALLTID förbjudna i presentationer.) Abstrakta substantiv som sökord (egenskaper, känslor, tillstånd eller förlopp) kan hjälpa dig att få fram passande förslag. Var inte rädd för att välja ut bilder med tomma ytor. Låt dem sedan ta plats på dina slides och dra upp dem på helskärm. De gör att dina åhörare lättare kan fokusera på ditt budskap. Dessutom ger de tomma ytorna dig plats för text, om det finns behov av sådan.

Fokusera på att hitta bilder med ett (1) tydligt budskap. Du ska kunna förstå en slide på tre sekunder och en rörig bild tar fokus från det som är viktigt. Ta med dig det när du väljer dina bilder. En röd tråd genom hela ditt bildval är något som gör att presentationen känns genomtänkt. Det kan vara en gemensam färg, en speciell känsla eller ett uttryck.

Tänk också på att bilderna behöver passa in i ditt företags känsla, bildspråk och grafiska riktlinjer (om det finns något sådant framtaget). Är företaget du arbetar med en leksaksaffär ska bilderna kanske vara lekfulla och roliga, en advokatbyrå affärsmässiga och korrekta. Ja, du fattar.

Sist men inte minst när det gäller att jobba med bilder i presentationer – upphovsrättslagen!

Välj bilder som du vet att du får använda. Det är att lätt tro att Google är en bildbank när du med en enkel sökning får fram en stor mängd bilder att välja på. Så är dock inte fallet. På de flesta bilder gäller upphovsrättslagen och då får du inte använda dem.

Lästips: Hitta bilder till din presentation – gratis!

Författare: Mia Jackson

Dela

Mia Jackson

mia@bkgr.se • 073-472 27 72

Relaterade artiklar

En publik som ställer frågor under en föreläsning med tre ikoner för tillgänglighet

Tillgänlighetsanpassa din PowerPoint inför nya direktiven

Skisser på UX och UI design

Publikvänlig presentationsdesign – hur UX/UI kan höja dina presentationer

Öga med fokus på analys

Optimera dina PowerPoint-presentationer med AI-baserad Heatmapanalys