Jag snubblade över nyheten att forskare på John Hopkins University hittat ett sätt att lära sig någonting extra fort – och hur det kan appliceras på att lära sig en presentation utantill på snabbast möjliga vis.
Jag skrev ett inlägg häromsistens om just att lära sig sin presentation så jag kände att det kunde vara värt att återvända till ämnet igen.
Det man kom fram till under en ny studie var att det verkar gå att lära sig något nytt snabbare om man istället för att öva på samma sak och med samma tillvägagångssätt, istället övar på olika variationer.
Läs mer: 8 tips – interagera med publiken under presentationen
För att stjäla ett exempel som berör just oss:
Säg att du vill lära dig en presentation utantill. Istället för att försöka lära dig presentationen genom att traggla den gång på gång kan du börja med att först dra igenom den som du tänkt presentera ett par gånger. Sedan tar du en paus från övandet. Därefter (här kommer det viktiga) övar på ett något justerat sätt. Exempelvis kan du försöka presentera snabbare, sedan smärtsamt långsamt. Kanske kan du välja att öva med hjälp av din Powerpoint först och sedan utan. Eller dela upp presentationen i flera delar och öva på dem först i ordning, sedan i oordning. Vad mer kan du variera?
Genom att öva på något som din hjärna redan hunnit uppleva ett par gånger kommer den försöka hämta kunskap som hunnit lagras i ditt huvud. Men när du tillför småändringar kommer din hjärna samtidigt försöka lära sig även justeringarna och hur de passar ihop med det du redan kan. Det är även därför du ska göra just små förändringar. Stora förändringar gör att tidigare övningar inte kommer hämtas från minnet och fördelarna går förlorade.
Där har du något att pröva inför nästa presentation, det lär åtminstone jag göra! (Och du – det fungerar på annat kul du vill lära dig också!)
Läs mer: Var normal – överdriv ditt kroppsspråk
Läs mer: Använd rösten på rätt sätt när du presenterar – fem användbara tips!
Läs mer: Så hanterar du en frågestund som ett proffs
Författare: Marcus Christiansen