Sandvik

Vad vi gjorde

Design
Onboarding
PowerPointmall

Team

Kunden

Sandvik är en global, högteknologisk industrikoncern, och har ca 41 000 medarbetare och försäljning i runt 170 länder över hela världen. De tillhandahåller lösningar som förbättrar produktivitet, lönsamhet och hållbarhet inom tillverknings-, gruv- och infrastrukturindustrierna 

Bakgrund

Vi har arbetat med Sandvik under många år och haft flera olika kundrelationer inom många avdelningar och affärsområden. I september 2023 lanserade Sandvik Group sin nya varumärkesidentitet och valde Background som partner att utveckla nya presentationsmallar för PowerPoint samt att supporta med lanseringsstöd. 

Vi arbetade mot Sandvik Group samt i tätt samarbetet med den varumärkesbyrå som tog fram hela den nya identiteten. Samarbetet inleddes redan i början på året och ett så omfattande mallprojekt innehåller många olika delar och bäst resultat får man om stegen planeras i god tid. Så här såg processen ut.

1. Innan lansering

Analys 

Designskisser  

Produktion av mall 

Test och justeringar 

Produktion av Best Practice 

Produktion av utbildningsmaterial

2. Under lansering

Tutorials 

Webinars 

Utbildning 

Support och löpande stöd 

3. Efter lansering

Löpande stöd 

Kompletterande utbildning 

Rebranding av befintliga presentationer 

Distribution och assetshantering

”Presentationen har hjälpt oss att berätta om Arrow ECS på ett häftigt sätt som väcker intresse.”

Calle Andersson, VD
Arrow ECS

Lösning

Eftersom PowerPoint dagligen hanteras av en stor mängd medarbetare globalt är det ett effektivt sätt att få ut och arbeta in den nya profilen både internt och externt. Det ställer krav på att mallarna är lätta att förstå och att använda, samtidigt som de hjälper medarbetarna att vara on-brand och höja nivån på sina presentationer. Sandvik har fått en mall som fungerar utmärkt i organisationen.

Resultat

Vi är så stolta och glada över att vi fick förtroendet att skapa kraftfulla verktyg som underlättar kommunikationen för över 50 000 medarbetare! Och det blev en riktigt för en så lyckad lansering.

Många olika förprogrammerade layouter bidrar till att användare enklare kan hitta en design som passar innehåll och budskap. De två nedersta sidorna är exempel på mallsidor för dokumentation med mer text.

Bilder har en betydelsefull roll för varumärket och den nya profilen och är därför en central del av layout och innehåll.

Vill du också sätta en ny standard?

Hör av dig till oss så berättar vi mer!