Därför är Jeff Bezos beslut att förbjuda Powerpoint ett smart drag

Amazons grundare Jeff Bezos har beslutat att helt förbjuda PowerPoint under möten. Anledningen är ganska enkel – han har fått nog av långdragna möten och presentationer som tas upp av PowerPoints fyllda med punktlistor.

Ett radikalt beslut som säkerligen väcker en hel del frågor och skapar förvirring hos företagets medarbetare – men som samtidigt uppmanar till nytänk och kreativitet. Något som krävs inom alla företag, inte minst hos ett av världens mest framgångsrika som Amazon.

Inga Powerpoints alltså, hur gör de då?

Varje möte inleds med att mötesdeltagarna under 20–30 minuters tystnad läser igenom ett sex sidor långt PM som berör mötets ämne. Texten är skriven i berättarform fylld med god retorik och storytelling. Därefter diskuteras ämnet under resten av mötestiden.

Men kan man verkligen kräva att alla anställda ska kunna utrycka sig tydligt, vältaligt och dessutom inspirerande oavsett ämne? Jeff erkänner att alla PM inte håller samma nivå än så länge men som vi alla vet, ”practice makes perfect”.

Är det ett bra beslut?

Som presentationsbyrå och experter på just presentationer och PowerPoint kommer nyheten som en frisk fläkt. Varför? För att vi nämligen också är allergiska mot dåliga presentationer. Överfyllda slides förbättrar inget möte och långa punktlistor hör bara hemma i texter som man läser på egen hand. Beslutet kan tyckas radikalt men ibland behövs helt nya idéer som utmanar till att förändra invanda mönster och beteenden.

Borde alla företag förbjuda Powerpoint?

Nja, det är givetvis inte PowerPoint i sig som är problemet – det handlar istället om hur man använder det. Inga verktyg gör ett särskilt bra jobb om de används på fel sätt. Prova att slå ner en liten spik med en motorsåg eller kapa en stor gran med hammare så ska du se.

Använder du PowerPoint, eller någon annan typ av visuellt hjälpmedel, på rätt sätt så kommer du att kunna påverka dina åhörare ännu mer. Ju fler sinnen som blir påkopplade desto starkare blir upplevelsen och desto lättare tar du till dig och minns informationen. Inget utesluter det andra. PowerPoint och storytelling passar utmärkt bra ihop.

Fler borde fundera på vad som faktiskt händer inom företagen där det varje dag skapas och visas hundratals presentationer. Hur bra är mötena och presentationerna egentligen? Då pratar vi inte bara om design och layout utan om helheten. Story, struktur, retorik och presentationsteknik. Lyckas man bara höja alla dessa presentationer med någon procent så har man kommit långt. Mycket långt.

Berättandets form är ett kraftfullt verktyg och det handlar om att bygga in det i företagskulturen. Lyckas Jeff med detta så har han tagit företaget på en resa som ger ett långt försprång mot alla konkurrenter.

Det kan du också göra.

Läs mer: Så tappar du din publik genom en rörig PowerPoint
Läs mer:
Lär dig din presentation utantill – en smidig liten guide!
Läs mer: 
Anpassa presentationen efter publiken
Läs mer:
Skadar PowerPoint ditt varumärke?

Författare: Gabriel Alenius

Dela

Gabriel Alenius

gabriel@bkgr.se • 070-234 02 67

Relaterade artiklar

En publik som ställer frågor under en föreläsning med tre ikoner för tillgänglighet

Tillgänlighetsanpassa din PowerPoint inför nya direktiven

Skisser på UX och UI design

Publikvänlig presentationsdesign – hur UX/UI kan höja dina presentationer

Öga med fokus på analys

Optimera dina PowerPoint-presentationer med AI-baserad Heatmapanalys