Storytelling – var inte det ett hett trendord för några år sedan? Alla företag som ville skapa engagemang och bygga relation till varumärket skulle använda sig av just storytelling som verktyg.
Det stämmer att just storytelling som begrepp fick ett uppsving, och det med rätta. Många av de varumärken som vi idag ser som självklara har på ett mycket skickligt sätt byggt in berättandet i varumärket. Se bara på ICA med sina reklamkaraktärer, IKEA med sina berättelser ur vardagen eller Kickstarter där varje projekt och ny idé presenteras med en story.
Att berättande och storytelling är ett kraftfullt verktyg vet nog de flesta. Det är så vi i alla tider framgångsrikt förmedlat kunskap och skapat förändring. Från berättelserna vid lägerelden, i Bibeln till Jean-Claude Van Damme i Volvos reklam. Eller den story som du snabbt laddat upp på Instagram. Alla berättar de en historia.
Vid det här laget vet vi alla värdet av storytelling och bakar in det som en självklar del av varje presentation och varje Powerpoint. Borta är ändlösa punktlistor och faktaspäckade slides med information om företagets produkter, tjänster och affärsområden. Varje presentation innehåller en tydlig struktur där berättandet och lyssnaren sätts i fokus.
Eller?…
Nej, så ser det ju dessvärre inte ut. Så hur i hela friden kommer det sig att vi helt missat den grejen? Exemplen i stycket ovan är tyvärr oftare regel än undantag. Vår erfarenhet är att berättandet lyser med sin frånvaro i många Powerpoint-presentationer. Som att sitta vid ett ledigt eluttag med bara 2 procents batteritid kvar i mobilen och inte ta chansen att ladda. Väldigt få företag tar den här chansen och de som faktiskt satsar kommer att vara unika inom sin bransch. Något som Amazons grundare Jeff Bezos nu insett och genialt tar tillfället i akt att agera på.
Lästips: När är det dags att ta hjälp med en presentation?
Men är det värt att lägga tid på storytelling i en simpel Powerpoint?
Det är inte helt enkelt att mäta värdet men ett experiment kan ge en liten uppfattning om styrkan i berättande. Två forskare, Rob Walker och Joshua Glenn, hade en hypotes: att en historia skulle kunna öka värdet på vilket föremål som helst. Man åkte på loppmarknad, köpte ett gäng olika föremål med maxpriset 2 dollar styck och lät sedan författare hitta på en historia till varje föremål. Därefter såldes föremålen på Ebay.
Resultatet?
I genomsnitt ökade föremålens värde med 2 700 procent. Vi tar det igen. 2 700 procent! När hade du den avkastningen senast?
På significantobjects.com finns föremålen samlade med inköpspris och försäljningspriser. Exempelvis ett cigarettfodral i metall som köptes för 10 cent och såldes för 33 dollar.
Nu kanske din avkastning inte kan garanteras öka med 2 700 procent varje gång, men jag tror att vi kan enas om att det är värt att lägga lite extra tid på storytelling även i en vanlig Powerpoint-presentation.
Lästips: Därför är Jeff Bezos beslut att förbjuda Powerpoint ett smart drag
Lästips: Anpassa presentationen efter publiken
Men passar storytelling verkligen för alla presentationer?
Svaret är kort – ja!
Oavsett om det gäller presentationen på årsstämman, kvartalsredovisningen, produktlanseringen eller om du ska presentera fakta, siffror och statistik i ett onlinemöte. De flesta presentationer handlar om förändring och att ta publiken från ett mindset till ett annat där din uppgift som presentatör är att vara en trovärdig och inspirerande vägledare. Just där är berättandet ett väldigt effektivt verktyg.
Vill du lära dig vilka metoder som finns kan du läsa mer här på bloggen eller kolla in våra föreläsningar och utbildningar.
Författare: Gabriel Alenius