Din säljpresentation inleds med några slides om ditt företag. Du kan ju behöva berätta lite historia, hur ni startade. Lite om antal anställda, vilka länder ni finns i och annat liknande. Er vision och mission som företag kan dyka upp också, så att ni är tydliga med vad ni vill. Sedan är det äntligen dags för det viktigaste av allt – vad ni har för tjänster eller produkter.
Det här är en säljpresentation skräddarsydd för ett syfte: att låta dig berätta om ditt företag och vad ni har att sälja. Men kunden då?
Ditt företag är ointressant – åtminstone i början
Vi stöter ofta på att företag har mycket företagsfakta i början av sin säljpresentation. Det kan kännas logiskt – man är i början av presentationen så då bör man berätta om vilka man är. Men – att ni fick er start 1921 eller 1978 är inte det som fångar en kunds intresse. Hur många anställda ni har spelar ingen roll om du inte lyckas förmedla det allra viktigaste – och det är inte era tjänster.
Era tjänster är ganska ointressanta att prata om innan du har förankrat varför de är relevanta.Fokus bör vara vilka av kundens problem ni kan lösa, och varför just er lösning är den rätta.
Läs mer: Anpassa presentationen efter publiken
Att sälja är att lösa ett problem för någon
Börja med problemet. Vilka utmaningar kan era kunder tänkas möta? Och varför ska de välja just er? Ni är troligen inte ensamma att ha en lösning – men ni har säkert något som gör just er lösning speciell.
Om ni presenterar era tjänster innan ni visat kunden varför de behöver dem har ni börjat i fel ände och kommer arbeta i uppförsbacke. Du säljer inte en elbil genom att berätta att den drivs av el. Du säljer den genom att berätta att den kommer att sänka kundens höga bränslekostnader.
Vi hjälper företag att skapa och ge säljande presentationer – hör av dig om du känner att du vill lyfta er säljpresentation till nästa nivå!
Läs mer: När är det dags att ta hjälp med en presentation?
Författare: Marcus Christiansen