Så hanterar du en frågestund som ett proffs

Presentationen har gått helt enligt plan. Men så kommer delen du gått och oroat dig för, den som gör dig lite extra nervös och skakig – frågestunden (även ofta benämnd som Q&A – Questions and Answer). För många är denna del värre än att hålla själva presentationen. Du har inte längre full kontroll över situationen. Vad kommer det att ställas för frågor? Kan du svara på dem? Kommer det att bli helt tyst? Många funderingar dyker upp. Men kom ihåg, det är ju faktiskt du som är experten. Lita på din kunskap. Om tankarna ändå smyger sig på finns det några enkla knep som gör att du kommer kunna hantera situationen som ett riktigt proffs. Lås oss gå igenom några scenarion som kan inträffa och se vad du kan göra istället för att få tunghäfta och börja svettas.

”Och där kunde du höra hur knappnålen föll”

Tystnaden. Den som allt för ofta uppstår när meningen ”Har ni några frågor” ställs. Den är verkligen obekväm. Men om du redan i början av din presentation uppmanar publiken att anteckna frågor de kommer på, kan du undvika den. Då blir de också medvetna om att en frågestund kommer att hållas och har lättare att tänka ut frågor. Om det ändå skulle bli knäpptyst i lokalen kan du själv ställa en fråga till åhörarna. Till exempel vilka problem de stöter på kopplat till ämnet och därefter titta på svaret tillsammans.

”Åh nej! Denna fråga har jag inget svar på”

Den här situationen är nog den de flesta är oroliga över – ”tänk om jag inte kan svara på frågan?!”

Men vet du vad, det är faktiskt ok att dröja med svaret. Du behöver inte kläcka ur dig ett på direkten. Ta den tid du behöver för att fundera. Visste du till exempel att Steve Jobs dröjde över trettio sekunder i en av sina föreläsningar innan han svarade på en fråga?

Ett annat alternativ kan vara att bolla tillbaka frågan. ”Vad tror du att det beror på?”, ”I vilka situationer händer detta?” eller ”Med det du lärt dig idag, hur skulle du hantera det nu?” Då gräver man lite djupare i frågan och kanske hittar frågeställaren svaret själv istället.

Sist men inte minst kan du faktiskt låtsas att du inte riktigt uppfattade frågan och be personen att ställa den en gång till. Att upprepa en fråga är ett sätt för att få alla dina åhörare att uppfatta frågan samtidigt som du köper dig lite tid att tänka ut ett svar – om du har ett. Har du inget svar, var ärlig och säg som det är. Eller be att få kolla upp svaret och återkomma till frågeställaren senare.

”Dumma frågor, varför ska någon jäkel alltid ställa sådana?”

Okej, inga frågor är dumma frågor. Men hallå, vissa frågor är faktiskt…. dumma. De är helt utanför ämnet och kanske endast relevanta för personen som frågar. Vad gör du då som talare? Istället för att sjunka ihop i en stor suck, sträcker du på dig, tackar för frågan och försöker ge ett svar som uppmuntrar till diskussion i hela gruppen. Fråga om deras åsikter och om någon har nåt att tillägga till ditt svar.

”Och där gjorde jag bort mig. TOTALT.”

Du kanske svarade fel eller svamlade iväg i ett oändligt svar som hamnade helt utanför ämnet. Nu ligger du där som en blöt liten trasa på golvet och vill helst bara försvinna. Det är i alla fall så det känns. Men vet du vad, dra ett skämt om ditt felsteg. Få publiken att skratta tillsammans med dig och kom sedan tillbaka till ämnet och rätta ditt svar. Med humor räddar du det mesta.

”Fram och tillbaka, fram och tillbaka, den här frågan kommer att hålla på i evigheter”

Du har fått en fråga och gett ett svar du känner dig nöjd med. Men personen i fråga är inte nöjd, ställer en motfråga och så är ni igång med att bolla fram och tillbaka. Kommer det aldrig att få ett slut? Jo, absolut. Du bestämmer själv när slutet är kommet genom att svara artigt att du väldigt gärna diskuterar detta vidare efter att presentationen är över. Enkelt, eller hur?

Ett sista tips på vägen: Låt vänner och kollegor ställa svåra frågor till dig och öva på att svara på dem på ett bra sätt, oavsett om du vet svaret eller inte. Övning ger ju ändå färdighet och du kommer att känna dig mer bekväm redan vid nästa presentationstillfälle. Kör hårt!

Författare: Mia Jackson

Dela

Mia Jackson

mia@bkgr.se • 073-472 27 72

Relaterade artiklar

En publik som ställer frågor under en föreläsning med tre ikoner för tillgänglighet

Tillgänlighetsanpassa din PowerPoint inför nya direktiven

Skisser på UX och UI design

Publikvänlig presentationsdesign – hur UX/UI kan höja dina presentationer

Öga med fokus på analys

Optimera dina PowerPoint-presentationer med AI-baserad Heatmapanalys