Så lyckas du med digital signage

Du har kanske redan investerat i Digital Signage, fått upp snygga skärmar, skaffat mjukvara och laddat upp några filmer och en del nyheter. Men sen då?

Tog du fram en contentplan i samband med upphandlingen? Inte? I så fall är du är inte ensam. Tyvärr så står allt för många skärmar helt svarta eller så snurrar exakt samma innehåll om och om igen.

Det är synd tycker vi. En investering i Digital Signage innebär många gånger en ganska stor ekonomisk satsning, och missar man att redan inledningsvis tänka in content så missar man också mycket av poängen med digitala skärmar.

Men det är ju heller inte för sent att i efterhand ta fram en plan för dina digitala skärmar. Vi har därför sammanställt en lista med några tips att tänka på när du planerar för innehåll till dina skärmar. Längst ner på sidan kan du även ladda ner en mall för att jobba fram en egen contentplan.

1. Vad är syftet?

Vad vill du uppnå med dina skärmar. Är det kanske att sälja mer, att informera, att inspirera, att bygga varumärke eller rentav öka teamkänslan hos medarbetarna. Ha koll på syftet och formulera det tydligt. Tänk på att olika skärmar i era lokaler kan ha helt skilda syften.

 

2. Vilken är målgruppen?

Vem är informationen riktad till och hur agerar de där skärmen är tänkt att placeras? Varför vill du nå just dem och hur vill du att de ska reagera? Finns det flera målgrupper och tänker de på olika sätt? Brainstorma kring dessa frågor och försök att sätta dig in i målgruppens situation. Det här är kanske det allra viktigaste steget. Formulerar du content som inte är relevant för din målgrupp så kommer inte informationen att nå fram.

3. Budskap

Nu när du har koll på målgrupp och syfte kan du börja fundera på innehållet. Vilken typ av innehåll får målgruppen att agera så att ditt syfte uppfylls? Exempel på innehåll kan vara intern information, extern information, sälj, merförsäljning, erbjudanden, tips, interaktiv information eller inspiration.

4. Grafisk utformning

Digitala skärmar ger nästan obegränsade möjligheter till olika typer av budskap och manér. Tänk på att skärmarna utgör en viktig pusselbit i ditt företags varumärke och det är viktigt att grafiken följer samma manér. En skärm är en utmärkt plats att visa rörlig bild som video, animeringar och motion graphics. Utnyttja det! Det finns få saker som så bra fångar uppmärksamhet som rörlig bild. En enkel animation drar till sig blicken vare sig man vill eller inte. Men gå inte bananas, tänk på att tydlighet i budskapet är viktigast och alltid bör prioriteras. För många budskap samtidigt kan bara skapa förvirring. Däremot kan det vara fördelaktigt att ha en bra blandning av rörligt, statiskt och dynamiskt datadrivet material – en Contentmix.

5. Uppdateringsfrekvens

Hur rör sig betraktaren i rummet. Uppehåller de sig länge eller bara en kort stund. Den här parametern är viktig att ha med dig när du planerar för content. I ett väntrum passar längre spotar medan man i butik behöver byta oftare för att hinna visa ett eller flera klipp för förbipasserande. Här finns tre begrepp som kan vara bra att känna till. Dwell-time, tiden som en besökare uppehåller sig runt skärmen. Loop-time, längden på varje spot. Ju lägre Dwell-time desto längre loop-tider. Refresh-time, hur ofta budskapen ska köras och bytas ut, ofta kampanjvis.

6. Schema

Förändras besökarna eller deras syfte under dagen och behöver man anpassa budskapet därefter? Runt lunch kanske du vill visa lunchmenyn men varför inte redan innan tipsa om restaurangen från kl 9 på en annan skärm. På vägen ut kanske du vill visa nästa dags meny på ytterligare en skärm för att locka tillbaka gästerna igen. Här är det bra att ha gjort hemläxan med målgruppen. Du kommer säkert på flera kreativa idéer som du kan använda  skärmarna till.

7. Administratörer

Vem ser till att skärmen hålls uppdaterad? Antagligen är det här anledningen till att många skärmar står svarta eller ouppdaterade. Det finns ingen dedikerad person för content eller så har de inte tillräcklig kunskap, tid eller rätt förutsättningar att skapa bra innehåll. De flesta av dagens system för Digital signage hanterar PowerPoint på ett utmärkt sätt, vilket gör att uppdateringen enkelt kan skötas av en person som är någorlunda duktig i programmet. En bra uppsättning grundmallar är allt som behövs där även film och animeringar till dina digitala skärmar kan skötas direkt från PowerPoint. Spara sen din Powerpoint i en smart mapp och du behöver aldrig ens öppna mjukvaran till skärmarna. Allt publiceras och schemaläggs automatiskt.

Det här var några tips och saker som kan vara bra att tänka på i din satsning på digital signage.

På Background har vi lång erfarenhet av contentproduktion. Har du frågor, funderingar eller bara vill veta mer kring innehåll eller contentstrategi för digital signage. Hör av dig så berättar vi mer!

Författare: Gabriel Alenius

Dela

Gabriel Alenius

gabriel@bkgr.se • 070-234 02 67

Relaterade artiklar

En publik som ställer frågor under en föreläsning med tre ikoner för tillgänglighet

Tillgänlighetsanpassa din PowerPoint inför nya direktiven

Skisser på UX och UI design

Publikvänlig presentationsdesign – hur UX/UI kan höja dina presentationer

Öga med fokus på analys

Optimera dina PowerPoint-presentationer med AI-baserad Heatmapanalys